5 tips tegen zonverbranding/zonschade

Nu de zomer in aantocht is, wordt onze huid dagelijks veel blootgesteld aan UV- straling. In Nederland kan de UV-index ‘s zomers dan wel oplopen tot 8! Met deze hoge zonkracht verbrand onze huid onbeschermd binnen 10-15 minuten. Zonverbranding zie je niet direct, want de roodkleuring wordt pas na enkele uren zichtbaar.
Dit willen we natuurlijk voorkomen, want zo’n zonverbranding doet niet alleen zeer, maar is ook (uiteraard) slecht voor onze huid..
Daarom hieronder een 5 tal tips om zonverbranding/zonschade te voorkomen:

 

  • Smeer een SPF van minimaal 30

Deze tip zal geen verrassing zijn, maar omdat deze zó ontzettend belangrijk is benoemen we deze toch: Smeren, smeren en nog eens smeren! Als huidtherapeut adviseren wij om minimaal een SPF 30 te gebruiken. Wees hierbij niet te zuinig met het gebruik en herhaal om de 2 uur. Je huid zal je dankbaar zijn!

 

  • Versterk de huid met antioxidanten

Antioxidanten in huidverzorgingsproducten geven nog extra bescherming tegen zonverbranding.
Vrije radicalen (die vervelende moleculen die het DNA van je huid beschadigen) worden geproduceerd door onder andere UV- straling. Om jezelf hier tegen te beschermen,  doe je er goed aan om elke ochtend een antioxidant serum te gebruiken, voor je de zonnebrand opbrengt. Ingrediënten zoals vitamine C en groene thee kunnen de huid helpen zich te beschermen tegen vrije radicalen, en zo zonschade.
Tip: De vitamine C peeling (check onze vorige post)

 

  • Zoek de schaduw op tussen 12 en 15 uur
    Tussen 12 en 15 uur ’s middags staat de zon het hoogst en is de kans op verbranden het grootst. Daarom is het goed om in die uren de schaduw op te zoeken. UV- stralen zijn er echter ook in de schaduw. Je kunt dus ook verbranden als je onder een parasol zit. Het is dus belangrijk om je ook in de schaduw in te smeren met een SPF 30 of hoger.

 

  • Eet voldoende groente en fruit
    Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen je helpen beschermen. Lycopeen rijke groenten en fruit, zoals tomaat, watermeloen, guave en roze grapefruit zijn voedingsmiddelen met krachtige antioxidanten en fungeren zo als zonnebrand van binnenuit. Uiteraard betekend dit niet dat je je SPF kunt laten staan, zie het als een versterking van je SPF.

 

  • Herstel de huid na een zonnige dag
    Tip na een zonnige dag: De Vitop Forte van Dermasence. Deze helpt de zonverbrande huid te herstellen en te verkoelen door de Aloë vera, antioxidanten en lipiden.

 

 

Laat je vrijblijvend adviseren door de huidtherapeut

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.